CU vraagt om onderzoek naar elektrisch spoor in Fryslân
De ChristenUnie wil weten hoe het kan dat er een groot verschil bestaat tussen de kosten die Gedeputeerde Staten rekenen voor elektrisch spoor in Fryslân en die van Werkgroep Spoor in Friesland. Volgens het college moet het elektrificeren van het Friese spoor 600 miljoen euro kosten. Deze schatting verschilt fors met de schatting van Werkgroep Spoor, die ervan uitgaat dat 150 miljoen euro nodig is om al het spoor in Fryslân te elektrificeren.
Op alle spoorlijnen in de provincie, behalve die van de NS, rijden op dit moment milieuvervuilende en geluidsbelastende dieseltreinen. De Staten hebben een besluit genomen over de voorwaarden waaraan het openbaar vervoer moet voldoen vanaf 2020. Volgens Statenlid Ynze de Boer moet de provincie kiezen voor duurzaam, milieuvriendelijk en toekomstbestendig vervoer. ‘Voor de ChristenUnie is dat elektrisch spoor. We willen geen dieseltreinen tot 2038.’
De ChristenUnie wil bovendien dat nadrukkelijk gekeken wordt naar de bevindingen van Werkgroep Spoor om de spoorbruggen niet te elektrificeren. In een onlangs uitgebracht advies van de Werkgroep Spoor wordt dit als alternatief voorgesteld. De ChristenUnie heeft daarom in de Statenvergadering van 26 oktober een motie mee-ingediend met het CDA, VVD, FNP, SP, GrienLinks, D66 en PvdA. Deze motie 'Onderzoek naar - en plan tot duurzaam OV' is met grote meerderheid aangenomen.