Compenseer abonnementhouders automatisch voor OV-staking
De Friese Statenfracties van de ChristenUnie en de PvdA vinden dat alle reizigers met een bus- of treinabonnement automatisch compensatie moet krijgen als hun bus of trein niet rijdt door stakingen.
Deze week rijden veel bussen en treinen in de provincie niet vanwege stakingen in het regionale bus- en treinvervoer. Ook in januari werd er twee dagen gestaakt. De provincie betaalt de vervoerders niet voor ritten die door stakingen niet gereden worden.
ChristenUnie-Statenlid Matthijs de Vries: “Voor de staking hebben wij begrip. Werknemers horen een eerlijk loon te verdienen. Wel vinden we dat de reiziger hier financieel niet de dupe van mag worden. Bij verschillende vervoerders is het mogelijk om restitutie aan te vragen via een online formulier. Wij zijn echter van mening dat het rechtvaardig is om alle abonnementhouders automatisch te compenseren, ook als ze die restitutie zelf niet aanvragen. Daarnaast zorgt compensatie ervoor dat het ook in tijden van stakingen aantrekkelijk blijft om een OV-abonnement aan te schaffen.”
“We constateren dat een deel van de reizigers betaalt voor niet gereden ritten. Abonnementhouders zijn trouwe gebruikers van het openbaar vervoer en betalen hiervoor tientallen euro’s per maand. Hoewel zij daarvoor wel betaald hebben, kunnen zij door de stakingen niet met de bus of de trein reizen.” zegt Statenlid Edou Hamstra van de PvdA. Op de websites van vervoerders is het wel mogelijk om geld terug te vragen, maar de ChristenUnie en de PvdA willen dat deze reizigers automatisch gecompenseerd worden.
Volgens de partijen zijn er meerdere manieren om reizigers te compenseren. Daar kan de provincie aan bijdragen met het geld dat van vervoerders wordt ingehouden. “De eenvoudigste wijze is eenmalig een kleine korting geven bij het verlengen van een OV-abonnement,” aldus de Vries. De PvdA en de ChristenUnie zien bijkomende voordelen van zo’n korting. Die maakt het namelijk aantrekkelijker om een abonnement aan te schaffen en zorgt ervoor dat het gekorte geld alsnog bij de vervoerders terechtkomt. Die kunnen dat geld dan ook gebruiken om de lonen en werkdruk van chauffeurs te verbeteren.