Schriftelijke vragen over criminele ondermijning

Petra Ellens
Door Petra Ellens op 22 juli 2024 om 17:00

Schriftelijke vragen over criminele ondermijning

Op maandag 22 juli stelt de ChristenUnie schriftelijke vragen aan het provinciebestuur over de aanpak van criminele ondermijning in onze provincie.

Er verscheen recent een rapport ‘ondermijning in Fryslân’ waaruit blijkt dat Fryslân aantrekkelijk is voor ondermijnende, criminele activiteiten, op verschillende facetten. Denk hierbij aan oneigenlijk gebruik van leegstaande loodsen, of criminele activiteiten in onze haven. Als ChristenUnie zien wij deze ontwikkeling al langer met lede ogen aan.

De provincie heeft als overheid geen centrale rol in de aanpak van deze ondermijning, maar toch heeft de provincie hierin wel een aantal taken. Zo moet de Commissaris van de Koning ‘bestuurlijke samenwerking’ op dit vlak stimuleren. Daarnaast moet de provincie goed opletten dat haar eigen partners zuiver zijn.

Linksom of rechtsom ziet de ChristenUnie kansen om als provincie te helpen bij de samenwerking van gemeenten en andere organisaties en deze te stimuleren. Hierom hebben wij vragen gesteld aan het college van Gedeputeerde Staten, om inzichtelijk te krijgen wat we nu doen op het gebied van de aanpak van ondermijning, en ook wat er nog meer gedaan kan worden.

Lees gerust de vragen onderstaand nog eens door. Wij houden u op de hoogte van de beantwoording.

Labels: ,