Korte Keten

Meine Jansma
Door Meine Jansma op 17 oktober 2024 om 18:00

Korte Keten

Nee, ‘korte keten’ is niet het gevoel vast te zitten, maar zo noemt men het streven om voedsel wat plaatselijk verbouwd wordt en het vee wat rond het dorp gehouden wordt, zonder grote omwegen bij de burger te krijgen. Zodat de oorsprong van je eten zichtbaar is. Dit kan duurzamer, gezonder en vertrouwder zijn dan datgene wat van ver komt. Het bevorderd ook de onderlinge verbondenheid. En zo komen we weer bij de provinciale politiek, een bestuur wat de regio en de mienskip hoog in het vaandel heeft.

Daartoe ondersteund ze een aantal initiatieven op dit gebied, één daarvan heet: “Fieldlab Duurzame Korte Keten Greidhoeke”. Deze mensen nodigden de partijen op 17 oktober ’24 uit om kennis te nemen van de voortgang van hun plannen en mee te denken over de verdere uitwerking. (Friese Voedselbeweging, Netwerk Duurzaam inkopen, Avalon, …. en een aantal kleine producenten uit de omgeving). Namens de ChristenUnie was commissielid Meine Jansma erbij. Het vond plaats in Stadsboerderij de Sibbe in Loënga, net onder Sneek. Een prachtige locatie, waarbij we op de verbouwde melkput met een kleine 30 mensen (helaas weinig uit de politiek) de problematiek bespraken. Er was veel enthousiasme en er kwamen diverse ideeën naar boven drijven. Een paar voorbeelden om het handen en voeten te geven: Werk met Huisartsen, die zijn vaak goede ambassadeurs. Zorg dat ziekenhuizen, instellingen en festivals overgaan op duurzaam geteelde producten, omdat ze bewezen beter zijn voor de gezondheid. Ze zijn vaak een rolmodel voor de samenleving. Zorg voor professionele kwaliteit, bij telers, fokkers en bij boerderijwinkels. Zorg voor een breed aanbod en begin vroeg. Als je biologische appels wilt verbouwen, moet je nu beginnen om in 2030 er aan te kunnen verdienen.

Kortom, commissielid Jansma kwam blij terug bij zoveel enthousiasme. Als ChristenUnie staan we ook positief tegenover dergelijke initiatieven en we hopen dat dit “Fieldlab” binnenkort met realistische plannen gaat komen.

Meer weten?: Friese Voedselbeweging Buorren 28 9012DH Raerd. info@friesevoedselbeweging.nl

Labels: , , , ,